SUKARNO'S THOUGHT ON THE IMPORTANCE OF REINTEGRATION OF RELIGION AND SCIENCE IN PESANTREN EDUCATION IN INDONESIA

Syamsul Kurniawan

Abstract


This paper examines Sukarno's thought on the importance of integrating religion and science within Pesantren education. He believes that there should be no separation and dichotomy between religious science and the so called general science as they complement each other. Sukarno's view on this matter was influenced by several things among them is his concern that Pesantren, as an Islamic educational institution, should be an avant garde in promoting the integration between those sciences. In addition, Sukarno also has concern about the condition of the Pesantren at the time; the early twentieth century that, in his opinion, tend to be old fashioned and focuses merely on religious education.

Keywords


Sukarno; integration of religion and science; education in Indonesia; Pesantren

Full Text:

PDF

References


Abdullah, M. Amin, et al. Islamic Studies dalam Paradigma Integratif-Interkonektif. Yogyakarta: Suka-Press, 2007.

Abdullah, M. Amin. Islamic Studies di Perguruan Tinggi: Pendekatan Integratif dan Interkonektif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2006.

Adams, Cindy. Bung Karno Penyambung Lidah Rakyat Indonesia. Jakarta: Gunung Agung, 1982.

al-Faruqi, Ismail Raji. Islamisasi Ilmu Pengetahuan, trans. A. Mahyuddin. Bandung: Pustaka, 1984.

Anshari, Endang Saifuddin. Wawasan Islam: Pokok-Pokok Pikiran tentang Islam dan Umatnya. Jakarta: Rajawali Press, 1991.

Arif, Mahmud. Pendidikan Islam Transformatif. Yogyakarta: LKiS, 2008.

Azra, Azyumardi. “Reintegrasi Ilmu-Ilmu dalam Islam.” Zainal Abidin Bagir (ed.). Integrasi Ilmu dan Agama: Interpretasi dan Aksi. Bandung: Mizan, 2005.

----------. “Rekonstruksi Kritis Ilmu dan Pendidikan Islam.” Abdul Munir Mulkhan, et al. Religiusitas Iptek. Yogyakarta: Fakultas Tarbiyah IAIN Sunan Kalijaga Yogyakarta and Pustaka Pelajar, 1998.

Dahm, Benhard. Soekarno dan Perjuangan Kemerdekaan, trans. Hasan Basri. Jakarta: LP3ES, 1987.

Darda, Abu. “Integrasi Ilmu dan Agama: Perkembangan Konseptual di Indonesia.” At-Ta’dib, Vol. 10, No. 1, June 2015

Esposito, John L. Kesalahpahaman Barat Terhadap Islam, trans. Sunarto. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 1997.

Falah, Maslahul. Islam ala Soekarno: Jejak Langkah Pemikiran Islam Liberal. Yogyakarta: Kreasi Wacana, 2003.

Geertz, Clifford. Islam yang Saya Amati: Perkembangan di Maroko dan Indonesia. Jakarta: YIIS, 1982.

Gibb, HAR. Aliran-Aliran Modern dalam Islam. Jakarta: Tinta Mas, 1954.

Hoodbhoy, Pervez. Ikhtiar Menegakkan Rasionalitas. Bandung: Mizan, 1996.

Hooker, MB. Islam Mazhab Indonesia: Fatwa-Fatwa dan Perubahan Sosial. Jakarta: Teraju, 2003.

Huntington, Samuel P. Benturan Antara Peradaban dan Masa Depan Politik Dunia, trans. MS. Ismail. Yogyakarta: Qalam, 2000.

Iksanuddin, M. “Dinamika dan Tantangan Pondok Pesantren Masa Kini.” Unpublished paper, Department of Sosiologi Agama, Ushuluddin Faculty, UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, 2009.

Isak, Joesoef (ed.). 100 Tahun Bung Karno. Jakarta: Hasta Mitra, 2001.

Jainuri, Achmad. Ideologi Kaum Reformis: Melacak Pandangan Keagamaan Muhammadiyah Periode Awal. Surabaya: LPAM, 2002.

Jalaluddin and Usman Said. Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 1990.

Kuntowijoyo. Islam Sebagai Ilmu: Epistemologi, Metodologi, dan Etika. Yogyakarta: Tiara Wacana, 2006.

Kurniawan, Syamsul. “Dikotomi Agama dan Ilmu dalam Sejarah Umat Islam, Serta Kemungkinan Pengintegrasiannya.” Fikrah, Vol 1, No 1 (2013).

----------. Gagasan Pendidikan Kebangsaan Soekarno: Ide Progresif Atas Pendidikan Islam Indonesia. Malang: Madani, 2016.

Madjid, Nurchalish. Kaki Langit Peradaban Islam. Jakarta: Paramadina, 1997.

Mortimer, Edward. Islam dan Kebebasan, trans. Ena Hadi. Bandung: Mizan, 1984.

Muhadjir, Noeng. Metodologi Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Rake Sarasin, 1996.

Mukmin, Taufik “Klasifikasi dan Integrasi Pengetahuan dan Aplikasinya dalam Kurikulum.” el-Ghiroh, Vol 1, No 1 (2011).

Muliawan, Jasa Ungguh. Pendidikan Islam Integratif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2005.

Noer, Deliar. Gerakan Modern Islam Indonesia 1900-1942. Jakarta: LP3ES, 1996.

Noorsena, Bambang. Religi dan Religiusitas Bung Karno: Keberagamaan Mengokohkan Keindonesiaan. Bali: Djagadita Press, 2001.

Razaq, Nasruddin. Dienul Islam. Bandung: Al-Maarif, 1996.

Shihab, Alwi. Membendung Arus: Respons Gerakan Muhammadiyah terhadap Penetrasi Misi Kristen di Indonesia. Bandung: Mizan, 1998.

Soeharto, Pitut and A. Zainoel Ihsan. Aku Pemuda Kemarin d Hari Esok: Kapita Selekta Kumpulan Tulisan Asli, Lazing Pidato Tokoh Pergerakan Kebangsaan 1913-1938. Jakarta: Jaya Sakti, 1981.

Steenbrink, Karel A. Pesantren, Madrasah, dan Sekolah. Jakarta: LP3ES, 1992.

Sukarno. Dibawah Bendera Revolusi. Jakarta: Panitya Penerbit Dibawah Bendera Revolusi, 1965.

Sukarno. Sarinah. Jakarta: Panitya Penerbit Karangan Presiden Sukarno, 1963.

Sulaiman, Abdul Hamid Abu (ed.). Islamization of Knoledge general Principles and Work Plan. Virginia: USA: IIIT, 1989.

Suryanegara, Ahmad Mansur. Menemukan Sejarah: Wacana Pergerakan Islam di Indonesia. Bandung: Mizan, 1998.

Susilo, Taufik Adi. Soekarno: Biografi Singkat 1901-1970. Yogyakarta: Garasi, 2008.

Tilaar, HAR. Paradigma Baru Pendidikan Nasional. Jakarta: Rineka Cipta, 2000.

Widodo, Sembodo Ardi. “Problematika Pendidikan Islam: Suatu Tinjauan dari Aspek Epistemologi.” Abdurrahman Assegaf, et al. Pendidikan Islam di Indonesia. Yogyakarta: Suka Press, 2007.

Yatim, Badri. Soekarno, Islam dan Nasionalisme. Jakarta: Logos Wacana Ilmu, 1998.

Yusriyah. “The Reconstruction of Islamic Theology in the Unity of Science.” Walisongo, Vol 23, No 2 (2013).




DOI: 10.15642/JIIS.2018.12.2.219-246

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Indexed by:

  

Creative Commons License
JIIS by http://jiis.uinsby.ac.id/index.php/JIIs/index is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats